Мъдрости

"Съблазънта на далечното и недостижимото е измамна. Най-блестящата възможност е край теб."

петък, 15 октомври 2010 г.

Витамините...

Витамините са органични вещества, необходими за живота. Те са от голямо значение за нормалното функциониране на организма и не могат да бъдат произведени (с малки изключения) или синтезирани в него. Невъзможно е да се поддържа животът ни без наличието на всички необходими витамини. Нужни за растежа, жизнеността и доброто физическо състояние, витамините се откриват в минимални количества във всички натурални храни. Ние получаваме витамини именно от тези храни или от добавките към тях.
Необходимо е да се направят няколко уточнения във връзка с погрешни схващания:

  • Витамините НЕ заместват храната. Дори напротив- те не могат да бъдат асимилирани без поемане на храна!
  • Витамините не са хапчета, повишаващи енергията и не притежават собствена калорична или енергийна стойност!
  • Хората не могат да вземат витамини, да спрат да се хранят и да очакват добро здраве!
  • Витамините не са заместители нито на въглехидрати, нито на протеини (или каквито и да е други нутриенти- минерали, вода, мазнини)!
  • Витамините сами по себе си не са елементи на структурите в нашия организъм!

Витамините са компоненти на ензимната ни система- те активизират и регулират метаболизма и настройват организма за функциониране при висок коефициент на полезна работа. В сравнение с поемането на други хранителни вещества, количеството на приетите витамини е минимално. Същевременно недостигът дори на един витамин може да постави в опасност целия човешки организъм.

Функции на витамините


витаминфункцииизточници
Витамин А Спомага за здравината на костната система, участва в оксиредукционни процеси в тъканите. Макар и косвено, подпомага белтъчния синтез, а така също участва в мастната и въглехидратната обмяна. рибено масло, хайвер, краве масло, яйчен жълтък, тиква, моркови
Витамин B1 Участва в обмяната на белтъчините, мазнините и въглехидратите. Поради тази своя функция той играе голяма роля за отстраняването на натрупаните недоокислени продукти в мускулите и кръвта. Затова е подходящ и за бързо отстраняване на мускулната треска. кореноплоди (картофи, моркови, лук, чесън), зърнени храни и пълнозърнести продукти, спанак, месо, мляко
Витамин B2 Има голямо биологично значение поради участието си като коензим в голяма група ензими. Подобрява тъканното дишане при големи физически натоварвания и помага в борбата против мускулни схващания. люспите на зърнените храни, мляко, спанак, бирена мая, яйчен жълтък, черен дроб и други.
Витамин B3
(витамин РР)
Явява се коензим в дихателните окослителни процеси на клетката. Има пряко отношение към процесите на възбуждане и задържане в кората на главния мозък. Подобрява храносмилателната функция на стомашно - чревния тракт. зърнени храни, ядки, черен дроб
Витамин B5 Заема твърде важно място в почити всички звена както на асимилационни, така и на десимилационни обменни процеси в организма. кисело мляко, дрожди, зърнени храни, бобови култури, черен дроб, зеле, моркови и др.
Витамин B6 Особено активно участва в обмяната на белтъците. Това го прави задължителен в културизма за увеличаване на мускулната маса. Установено е, че подобрява мускулния метаболизъм и особено този на миокарда. месо, зърнени храни, черен дроб, яйчен жълтък, плодове и зеленчуци.
Витамин B12 Стимулира производството на червени кръвни телца и по този начин повишава кислородния капацитет на кръвта. Участва пряко в белтъчния синтез, поради което значението му в културизма е твърде съществено. черен дроб, бъбреци, месо, яйчен жълтък
Витамин B15 Повишава възможностите за използване на кислорода от организма, както и устойчивостта на кръвоносните съдове към хипоксия(кислородно гладуване). Обикновено се приема медикаментозно, като подходящ за целта е калциевия пангамат.
Витамин C Участва активно в белтъчната, мастната и въглехидратната обмяна на организма, стимулира синтеза на някои важни хормони(например адреналин) и повишава активността на редица ензими. Значителна е ролята му за поддържане на висока работоспособност при културистите. плодове и зеленчуци (особено шипката, касисът, цитрусовите плодове и доматите), магданоз, целина и др.
Витамин D Bзима участие в изграждането на костите и контролира снабдяването им с калций(противорахитичен витамин). Предпазва организма от излишни загуби на аминокиселини и фосфор чрез урината. храни от животински произход, най-вече рибено масло
Витамин E има антистерилитетен ефект и регулира нормалното развитие и функцията на половите органи и износването на плода. (затова се препоръчва за половите атлети :)) Участва в мастната обмяна и синтеза на хемоглобин. Това което го прави особено важен в културизма е благотворното му влияние върху функциите на гладката и набраздената мускулатура. От една страна той помага поддържането на високо енергийно ниво, а от друга действа каталитично на белтъчния синтез, като при по-големи дози анаболният му ефект е значителен. зародишите на покълващите зърна, зелените части на растенията, растителните масла и яйчния жълтък.
Витамин H
(биотин)
Той е коензим, който действа като особено силен стимулатор на растежа на мускулните клетки. Активно участва в разграждането на въглехидратите и масните киселини и следователно и в енергообезпечаването на организма. яйчния жълтък, черния дроб, бъбреците, тъмнозелените зеленчуци, бирената и хлебната мая.
Витамин K Участва в съсирването на кръвта, а така също и в процесите на окислително фосфорилиране (т.е. активно участва в разграждането на въглехидратите). листни храни - зеле, спанак, коприва; цветни зеленчуци - моркови, домати, тиква.
Витамин P Това е витаминоподобно вещество. Стимулира действието на витамин С. Може както да повишава, така и да понижава пропускливостта на капилярите. спанак, шипки, магданоз

Няма коментари:

Публикуване на коментар