Мъдрости

"Съблазънта на далечното и недостижимото е измамна. Най-блестящата възможност е край теб."

четвъртък, 1 юли 2010 г.

Летният загар...


Слънчевите лъчи са необходими за здравословния живот на човека, за усвояването и преработката на витамините Д, Е, аскорбинова киселина, мазнини, белтъчини, микроелементи. Благодарение на слънцето, в организма ни се повишава образуването на т.нар. хормони на щастието.

Но слънчевите лъчи също са и основния виновник за стареенето на кожата, предозирането на UV-лъчите я прави тънка, набръчкана и губи еластичност.

Когато имаме хубав тен през лятото, изглеждаме по-здрави и по-силни, което определено е в наша полза. Как обаче да придобием здравословен тен, а не просто ужасно изгоряла и зачервена кожа, която е едновременно болезнена и неестетична? Не е толкова трудно.

Защо ни е тен?

Освен чисто визуалните причини, има и здравословни – ако е правено по правилния начин, излагането на слънце има благоприятен ефект върху костите и убива не малко патогенни организми в тялото ти. Освен това при излагане на слънце организмът произвежда витамин D под действието на част от UVB лъчите.

Как да придобием здравословен тен?

Непредпазливото и дълго излагане на UV лъчи отдавна се свързва с тежки проблеми, включително рак на кожата. По тази причина сякаш е трудно да свържем тена с нещо здравословно. Обаче това е възможно.

Първо – трябва да знаеш какъв тип е кожата ти. От това зависи колко дълго можеш да се излагаш на слънце.
Каквато и да е кожата ти обаче, часовете по обяд са забранени. Между 12 и 15 часа слънцето е прекалено силно, за да придобиеш здравословен тен. Най-добре се съсредоточи върху ранните сутрешни часове.
Когато и да тръгнеш да се печеш, не забравяй слънцезащитния крем. Той трябва да е с особено висок фактор, ако кожата ти е много светла.
Лосионът ще забави хубавия тен, но пък ще предпазва кожата ти от вредните UV лъчи. Най-добре е лосионът да се нанася преди обличане, около 15-20 минути преди излизане на слънце. Ако много държиш на бърз тен, можеш да си вземеш лосион с по-нисък слънцезащитен фактор, но само ако не спадаш към хората в риск от изгаряне и кожни проблеми, за които става дума накрая.
Ако ще практикуваш някакъв воден спорт, избери си водоустойчив лосион. Когато си на вода, слънцето те изгаря неусетно, без предупреждение.
Не забравяй да предпазиш и устните си – те също изгарят, а и се напукват. Вземи си безцветен балсам, може и с UV защита.
Преди да легнеш на плажа, е добре да си си взел душ, за да няма по тялото ти никакви следи от дезодорант, парфюм или друга козметика. Такива продукти предразполагат към кожни изгаряния.
Овлажняването на кожата с помощта на лосион е много важно след излагането на слънце. Не втривай изцяло лосиона, остави част от него сама да попие, за да предпазва кожата ти.
Защитата на главата и очите винаги е много важна, дори да не е в най-силното слънце. Затова не оставяй шапката и слънчевите очила вкъщи.
Ако можеш, след първото излагане на слънце си дай почивка от поне три дни. Това време е необходимо за синтезирането на меланин в кожата, който е намалял заради слънчевите лъчи.
Ако забележиш някакви промени по кожата си като червени обриви или някакво дразнене по време на излагане на слънце или след това, веднага се консултирай с лекар. Ако откриеш, че кожата ти реагира зле на някакъв лосион, посъветвай се с фармацевт за хипоалергенен продукт.

Кога трябва да внимаваш изключително много?

Излагането на слънце за някои хора е особено рисково. Това са хора с много светла кожа, които често изгарят; хора с много лунички или бенки; хора със случай на рак на кожата в рода.

Според не малко учени не съществува такова нещо като здравословен тен, защото в същината си тенът е реакция на кожата срещу въздействието на слънцето.

Няма коментари:

Публикуване на коментар